Monday 13 June 2011

org tua vs org muda

nasihat..mcm2 care nk kasi nasihat..tgk org gak..tgk keadaan gak...kdg2 ade je nasihat yg,

'wow..lu ckp lebat..diri lu cmne?'

kdg2 ade je org tu x sedar diri time kasi nasihat..n kebanyakannye nasihat ni diberi untuk mengubah care kite,perlakuan kite,tutur kata kita..dan macam2 lg...

tp camne lak kalo org2 tua yg kasi nasihat?ye...kene la terima cik kak cik abang oii..org tua kot..kebanyakan org tua ni kalo kasi nasihat sume insyaAllah berguna...walaupun org tua ni kdg2 diri die pun 2 kali 5 je..tp myb die xmo kite jd cam dia..ye x?

cmne lak kalo org muda yg kasi nasihat ke org tua?yg ni berat sket cz kdg2 org tua ni ade je ego..yela..kite lg tua dari ko yg setahun jagung ni..lu sape nk nasihat gua?haha..tadela..tp kebanyakannye camtu la..tp kalo aku..hmmm..org tua kot..sebaik-baiknye,biarlah org yg seangkatan yg beri nasihat walau besar cmne skali pun kesalahan die...

cmne lak eh kalo org muda ni tanpa fikir molek2 p tibai org tua?haaa..ni x pikir panjang nmenye..nmpk kesalahan org lebih,diri sendiri x sedar..sgt2 x molek yer...dalam sesebuah keluarga pun,bnyk je bnd2 cmni jd...yg ni nasihat yg ni..yg tu lak nasihat yg tu..aku rase x menjadi masalah kalo masing2 boleh mendengar...xkn nk berpegang pada ko dah wat mcm2,so ko leh wat ape ko suke..wohaaaa..sgt x matang di situ yer..

bnyk je kan dlm drama...Amir p nasihat adik die Amar..Amar lak x nk dgr cz mak die Puan Besar kate boleh je Amar wat cmni...so,Amir pun bwk diri la an..adik xmo dgr ckp..emak lak backup adik..haisshh..payah tol an kalo nasihat2 ni org tamo dgr..

tp ni pun untuk diri aku sendiri gak la..aku x kate aku perfect abes..tp nasihat org aku terima seredha mungkin..lebih2 lg from ibu dan abah sendiri...atuk and uwan..and pakcik2 and makcik2 aku...untuk aku nasihat sgt membina dan mengubah menjadi dari yg baik kepada yg lebih baik...

xkire la yg kasi nasihat tu tua ke,muda ker..yg penting,die kasi nasihat kat kite cz die nmpk kesalahan kite...

p/s: fikir-fikirkan lah kawan2..:)

No comments:

Post a Comment