Thursday 15 December 2011

Institut Perubatan Respitori



neoplasia and infectious disease..2 sub topik patho yg aku baru habis..

teringat time bwk atuk ke IPR bulan 8 dulu...aku study medic,secara x langsung mmg aku faham ape yg doktor pompuan tu terangkan kat aku psl keadaan atuk time tu...epithelial carcinoma yg doktor tu ckp time ade kat right lung atuk kat bhgian apical or paling atas...so bile aku dah blaja psl neoplasia ngn infectious disease, first skali rupenye ,atuk dah kene detect secondary pulmonary tuberculosis..meaning mmg keadaan mmg dah sgt ssh untuk buat ape2..sbb time doktor detect bukan primary but dah secondary..mase doktor tu trgkan kat atuk sekian sekian dan sekian,aku tgk muka atuk tenang je dgr..doktor pompuan tu agak lega la cz aku boleh fhm ape yg die terangkan and aku boleh terangkan secara mudah kat atuk..mmg ini pun target pak tam aku..paktam yg mmg mnx aku tlg bwk atuk time tu and bile dah setel sume kat IPR,kat umah,aku dpt terangkan kat paktam,pakndak and abah through phone.

baru2 ni dah mule masuk neoplasia..so aku fhm mcm mne bnd ni boleh merebak dan abnormal growth of cell die..daripada bnd sekecik alam,1 epithelial cell je pun yg kene,dah boleh membawa ke mcm2 bnd lain..

tgk kat jar pulak time practical class baru2 ni..jars untuk secondary pulmonary TB..hmmm...aku mcm xnk tgk je sbb aku mmg terigt keadaan atuk aku je time tu...tp aku tgk gak ,sbb kalo x dgr ape yg die trgkn psl gross picture organ infected tu,hape ak nk jwb time final nnt...ok mmg sgt teruk rupenye keadaaan paru-paru yg kene infection ni..belum lg dgn anthracosis nye lg..

tapi ape pun,arwah atuk dah selamat dikebumikan di Malaysia...secara jujurnya aku sedih cz x dpt jumpa atuk buat kali terakhir..x dpt ciom peluk atuk wat kali terakhir..tp aku redha dan sentiasa mendoakn semoga arwah atuk tenang di sana..

al-fatihah...

No comments:

Post a Comment