Tuesday 5 July 2011

Adam's Bridge

newlyweds biase mst nk carik tmpt2 best for honeymoon..of course..for those yg kaya gile..mak bapak lord abes,kompom p las vegas ke,california ke,malibu ke,paris ke,san siro ke...hmmm..borak2 ngn rin,ni kalo la dah kawin,rin nk p korea..ok cz cik rin sgt gile korea..boleh consider..andai lps kawin duit bnyk la..

tp agak2 kalo aku ckp lps2 kawin , ak nk p sri lanka,kene gelak x?common..bknnye aku nk p berjalan santai2 pun...aku nk tgk bnd yg sgt buat aku teruja dari kecik lagi..dlm area aku darjah 3 kot..time tu pose...time ni,aku pose cam nk mati...dah ptg2 tu mmg layu ar..so,tgk tv..jejak rasul..aku mmg sonok dgr citer2 pasal nabi2 ni sume...lebih2 lagi kalo die cerite psl tmpt nabi2 ni penah pegi..alhamdulillah aku dok mesir skang..so perjalanan Nabi Allah Musa tu sendiri aku dah lalui,Gunung Sinai...

post ni aku tade la nk citer psl sinai, aku citer psl tmpt turunnye Nabi Allah Adam A.S...menurut kitab2 zaman dulu,yg diceritakan oleh ulama'2 la..aku x pasti kitab pe, Nabi Adam mase diturunkan ke dunia,beliau dicampakkan di puncak gunung iaitu di sebuah pulau kecil di sebuah semenanjung yg besar...semenanjung tu India dan pulau kecik tu Sri Lanka ar...Jejak Rasul pnh citer psl bnd ni..tunjuk ape ade kat puncak gunung tu..pastu kononnye ade jambatan yg diorg panggil Adam's Bridge..kalau ikut kepercayaan org, zaman Nabi Adam turun dulu,beliau sgt besar..so mase die tinggalkn Sri Lanka nk gerak ke tanah besar,mule from India,beliau rentas laut..so kalo besar,xmenjadi masalah la kan..bekas perjalanan Adam rentas laut tu kononnye timbul batu2 dari Sri Lanka sampai tenggara India...

so,bile aku terigt blk pasal kisah Nabi Adam ni,ggogle search ar pe lg..carik punye carik..yeppp..jmp beberapa gmbr..from seorg pelancong,die naik flight and dpt tangkap gambar Adam's Bridge ni..

ni picture from nasa..mne tah org ni dpt aku pun x taw

haa ni pelancong ni yg tangkap..
yg pulau2 kecik tu la Adam's Bridge
indian panggil Rama's Bridge

boleh nmpkkn?yg panjang menghala ke hujung tu.


ohoo..sgt nk pergi tmpt ni...mcm2 cerita ade..selain dari kepercayaan kononnye disebabkan Nabi Adam besar,perjalan die merentas laut menghasilkn pulau2 kecik tu..ade jgk org ckp yg kononnye,Nabi Adam x taw care nk rentas laut,so dengan ilham yg diberikan Allah,beliau carik ketulan2 batu yg besar2,beliau campakkan sampai dpt sampai ke tanah besar...kat tanah besar dah tade masalah dah,beliau jalan je sampai la ke padang arafat dan bertemu Siti Hawa..

yepp..aku sgt nk pegi tmpt ni...pastu p naik Adam's peak lak...hope so


3 comments:

Aishafarhana Radzi said...

seriusss,baru tau wujud tempat mcmni..WONDERFUL!!!cantik doe!

Abu Bakar Bin Hamdan said...

aisehhh..bru taw ka..story psl Adam turun kat mne xpnh dgr ke?

Aishafarhana Radzi said...

hmm x...hahhaha..

Post a Comment