Wednesday 19 January 2011

kite jgn jadi cmni

doktor yg beretika tu camne?of cz la lyn patient tu elok2,muke yang lemah lembut dan sentiasa mempamerkn senyumann yg maaanis skali..setuju?

so nk dijadikan cerite,aku skype ngn Pak Anjang aku rini...borak punye borak,skali Pak Anjang bercerite mengenai satu cerite mengenai seorg doktor yg untuk aku,cukup memalukan semua doktor kat dunia and even kite yang sedang belajar medic ni skali...

ermm..ke aku yg salah,university lain bidang medicine ni tade blaja Psychology or mmg kat kuliah aku je tahun 2 ade blajar mendalah ni?aku rase sume kuliah perubatan wajib belajar subjek ni...so, untuk doktor yg sorg ni,xkn bile dah de phD,jadi bongkak taik camni?x blaja ke care treatment with patient?suke2 hati ckp patient gile..pegi register kat psychiatrist lg bagus..hotak die...!!psychology tade ajar cmtu dowh...

'dealing with patient is the most important things in being a doctor'Dr. Isma ckp class psycho 2 minggu lepas..

bpk malu weh...ko suke2 ati layan patient...tu patient bodoh bukan banduan yang ko leh suke2 ati ckp tu la , ni la...aduhai..kalo la taw nme doktor ni,nk je ckp...aku kesian kat Pak Anjang aku..dah la time tu x sehat..kalo kite pun la,x sehat,paling x pun,kite nk la doktor yg treat kite tu at least senyum pun jadi la..ni x..dpt lak doktor yg hampeh cmni...

tp yela,marzuq salu ckp kat aku 'burn,kite husnuzon ok'...hmmm yela...myb doktor tu dah terlampau tepu kot otak die..mayb die stress gak..and stress die,die lepaskan kat pesakit..and pesakit lak time tu Pak Anjang aku...mmg x patut la ko sebagai seorg doktor yg sepatutnye dikagumi oleh sume org,suwoh pesakit tu balik lagi bagus cz ade ramai pesakit kat luar lg tu...
gile ar..aku sendiri malu sgt..

aku x cakap yg aku xkn jadi camni..tp ini sebagai iktibar kpd kite semua sebagai pelajar medic,lapangkanlah dada kite,readykanlah jiwa kite dan kuatkanlah iman kite...kite x leh jadi cam doktor yg suke2 ati layan pesakit diorg camni..ade care die...and salah satu yg penting,class psycho tu,pegi la selalu..jgn ponteng2 lg yer...insya Allah,pasni aku xmo tuang class psycho lg..sebulan tu,ermm,hope2 2 kali pegi ok la kot an..kihihkih..tade la...

*husnuzon=belapang dada

No comments:

Post a Comment