Wednesday 10 November 2010

Islam and modern science : part 1

Actually, dlm dunia ni, bnyk bnd yg kite x mmpu nk huraikn. Bermacam-macam jenis jawapan akn singgah kat dlm kepala ni. Tapi, aku yakin kite akan merase kepuasan kalo kite dpt huraikan.betul an?

Aku sgt tertarik dkt cerite-cerite mengenai saintis2 dunia yg non muslim, membuat kajian yg mendalam,kemudian mengaitkan buktinye dengan bnd yg telah lama diberikan kepada seluruh umat manusia.ya.tidak lain dan tidak bukan mukjizat nabi kita Nabi Muhammad S.A.W. iaitu Al-Quran Nulkarim.

Entri kali ini aku nk kongsi pasal DR. Keith L. Moore, seorang embryologist dari University of Toronto, Canada. Beliau telah menemui indahnya Islam ketika megkaji hubung kait antara embryology dengan kitab suci kita Al-Quran.

Sebelum memeluk Islam, Dr. Moore pernah bersama beberapa doktor pakar dibahagian Embryology membuat kajian mengenai kesahihan ayat-ayat Al-Quran yang dikaitkan dengan proses pembentukan bayi didalam didalam rahim ibu. Dr.Moore telah beranggapan bahawasanya Al-Quran telah mengatakan sesuatu yg salah dimana Al-Quran menyatakan didalam surah Al_Baqarah ayat ke 259.

'Lihatlah tulang-belulang itu,bagaimana Kami menyusunnya kembali,kemudian Kami
membalutnya dengan daging.'

Dalam perenggan terakhir ayat tersebut, Allah telah menyatakan bahawa tulang itu dijadikan dahulu kemudian dibalutnya dengan lapisan2 daging atau yang kita panggil otot. Dr. Moore dengan rakannya pula menyatakan setelah kajian2 yg dibuat bahawa muscle and the cartilages precursors of the bones ini tercipta dalam waktu yang sama,so, mcm mne Quran boleh menyatakan tulang dulu tercipta baru otot? tetapi Dr. Moore telah membuat kesimpulan bahawa Quran telah membuat kesilapan.Ini adalah kisah benar dan korg leh tgk kat sini.

Mungkin setelah beberapa tahun setelah kajian itu, Dr. Moore telah diberikan hidayah oleh Allah S.W.T. untuk mengkaji ilmu-ilmu kedoktoron yg ada pada beliau dengan ayat-ayat Al-Quran yang menceritakan tentang pembentukan bayi dalam rahim ibu.

Kali ini, Dr. Moore telah dibantu oleh Sheikh Abdul Majid Zendani, seorang professor Pengajian Islam dari King Abdul Aziz University, Jeddah , Arab Saudi. Sheikh Abdul Majid menolong Dr. Moore menterjemahkan ayat-ayat Al-Quran yang berkaitan dengan pengkajian beliau.

Ok..so, jom kite tgk hasil die.

'Dia menjadikan kamu alam perut ibumu kejadian demi kejadian dalam 3 kegelapan'
Surah Az-Zummar,6.

Dari ayat diatas, kegelapan yang dimaksudkan bukanlah alam gelap ke ape k. Korg jgn salah tafsir k. Dr. Moore telah mendapat jawapan dimana 3 lapisan kegelapan yang dimaksudkan ialah:
(l) the anterior abdominal wall = lapisan perut
(2) the uterine wall =lapisan rahim
(3) the amniochorionic membrane =placenta atau org panggil uri yg membalut bayi dalam rahim ibu

harap2 korg leh nmpk no 1,2,3 kat drawing bwh ni yg menunjukkan 3 lapisan seperti yang dinyatan dalam Al-Quran and setelah kajian dibuat,ternyata Al-Quran itu kalam yg benar.


'Kemudian Kami menjadikannya air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh'
Surah Al-Mu'minun,13.

Nutfah seperti yang disebut dalam ayat diatas ialah sperm atau spermatozoon,tetapi setelah dikaji dengan lebih mendalam ia dikaitkan dengan zygote yang kemudiannya divide menjadi blastocyst. Apabila sudah sampai tahap ini, ia akan melekat di tempat yang kukuh seperti yg dinyatakan dalam ayat diatas atau lebih specific lg uterus. Memang terbukti bahawa Al-Quran telah menceritakn kepada seluruh umat manusia tentang percambahan janin dalam perut ibu sejak lebih kuang 1400 tahun dahulu lagi. Allah 'Azim.

Sejak penemuan itu, hati Dr. Moore seperti telah dilimpahi dengan hidayah islam. Dia semakin teruja untuk mendalami lg kajiannya.

'Kemudian, air mani itu Kami jadikan ia alaqah'
Surah Al-Mu'minun,14.

Alaqah seperti yang disebutkan dalam ayat di atas adalah sesuatu bnd melekat yang menghisap darah atau lebih direct lg seperti lintah. Setelah kajian dibuat, memang terbukti, ketika kandungan berusia 7-25 hari, bentuk embrio itu memang x ubah seperti seekor lintah yang melekat pada uterus, menghisap darah ibu untuk dia meneruskan hidup.

Alaqah atau lintah

mudgha atau embrio yang baru berusia 7-25 hari.same an

Pastu Dr. Moore kaji sambungan ayat surah Al-Mu'minun tu mengenai proses kejadian tulang dan seterusnya otot yang menbalutinya. Memang terbukti bahawasanya Al-Quran ni mmg kalam Allah yang agung lagi mulia. Segala kebenaran ada padanya yang dimana kita manusia ni cetek sgt pengetahuan dalam diri. Sesungguhnya, Allah itu Maha Mengetahui apa yang kita x ketahui.

Dan mengikut cerita yang aku dengar from previous ceramah yang pernah aku hadiri, Dr.Keith L. Moore yang dahulunya org kuat jews, disaksikan oleh Sheikh Abdul Majid sendiri telah mengucap dua kalimah syahadah setelah melihat sendiri keajaiban yang ditemuinya dengan mengkaji kalam Allah yang indah lg benar ini.

Alhamdulillah. saya sebagai seorg muslim sendiri merasa cukup2 teruja dan berbangga dengan Dr. Moore dengan kajian-kajiannya.

Wallahhualam.



maybe i'll become an embrologist too one day.
who knows ayte?

=)

2 comments:

halym said...

awak nak jadi O&G ke?
good, good
hahahahahahahahahahahahaha....hehe

Abu Bakar Bin Hamdan said...

akakaka..nnt bini marah la pkndak..

Post a Comment