Sunday 29 January 2012

Syeikh Yusuf Al-Qadrawi

cuti musim sejuk dah bermula sejak 2 hari yg lalu...mcm2 bnd aku dah buat membuatkan bdn terasa amat letih...tp tanggungjawab tetap tanggungjawab...semalam merupakan salah satu hari yg bersejarah buat diri aku sendiri dan 3 org rakanku iaitu nadhar,eimaduddin dan juga mukmin...kami berempat memulakan cuti kami dengan membeli belah di 'ma'arad el-kutub' ataupun pesta buku.....x mcm pesta buku kat pc fair,pesta buku kat Cairo memuatkan hampir ke seluruh negara-negara di benua Afrika dan juga negara-negara Arab dan Eropah termasuk Yemen dan juga Turki.

bukanlah pesta buku terbesar Afrika ini yg membuatkan kami berasa amat gembira,tetapi ada bnd lain yg lebih besar telah terjadi. Kami berempat telah dipertemukan dengan seorg ulama' yg hebat dari Mesir, Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi.

Mule2 terasa terkedu dan antara sedar atau tidak sedar, mana tawkan Nadhar yg galak memanggilku berbohong menjerit-jerit

'Yusuf Qardawi ade dlm booth tu dowh!'

Bukan boleh percaya mamat ni.hehe tadelah.masuk je kat booth kedai buku-buku terpakai, subhanallah,betul mata kasar aku ni melihat bekas ketua dari parti Ikhwannul Muslimin itu sedang duduk dikelilingi org ramai.Antara percaya atau tidak,aku terus menyerbu untuk bersalam dengannya tetapi dihalang oleh arab2 yg baunya agak bacin.ak x mangalah..

Sambil menyuruh Nadhar keluarkn cameranya ready untuk mengambil gmbrku dgn syeikh,aku berjalan ke arah syeikh dan terus menghulurkan salamku.Beliau menyambutnya lalu aku cium tangannya.:).Ya Allah..terasa diri ini kerdil sgt2..:(siapa je aku ni yg penuh dgn dosa bersalaman dgn seorg syeikh yg sgt mulia pangkatnya.Tp inilah dikatakan hikmah.

'Syeikh,please pray for my success in my whole life insya Allah.'

'Yaa Raab.Yaa Raab.EnshaAllah.'

terasa mcm aku tgh terbang je time tu kerana mcm x percaya sgt2 di jawab ape yg aku ckp sambil matanya tepat memandangku dan bukan org lain ataupun arab2 yg tgh menyibuk menolak-nolakku dari belakang.Lepas tu kami berempat bergilir untuk bersalam dgn Syeikh Yusuf dan mengambil gambar kenangan bersamanya..

aku bersama Syeikh Yusuf Al-Qadrawi


jujurku katakan ini merupakan antara pengalaman manis yg x dpt aku lupakan sampai bila2..:) and kalo ibu ngn abah bace ni, abu bakar dah cukup Harry Potter k..xyah nk beli kat mesia lg dah..Pesta Buku mesir sgt2 best..:)

No comments:

Post a Comment